Ovládací prvky v Looker Studiu

12.03.2024

V tomto článku se podíváme na to, jaké ovládací prvky (controls) můžeme v Lookeru využívat, a tím udělat náš report interaktivnější pro jeho uživatele, prostřednictvím ovládacích prvků můžete reporty slicovat a filtrovat, jak vás jenom napadne.

Jaké je nejčastější využití ovládacích prvků?

  • filtrování reportu podle specifické dimenze
  • nastavení časového time framu
  • zároveň je to způsob, jak získat od uživatele vstup a využít ho v kalkulovaných polích a konektorech, který podporují parametry jako BigQuery a komunitních konektory

Níže se podíváme na ukázky ovládacích prvků v rámci Looker Studia.

Ovládací prvek období (Date range control)

Jak už z názvu vypovídá tento prvek využijeme k nastavení specifického časového období. Defaultně Looker studio zobrazuje data za 28 dní zpětně, toto jde samozřejmě změnit. 

Buď se nám nabízí možnost nastavení fixního data tzn. nastavíme si počáteční a koncové datum, v tomto případě je ale potřeba brát na vědomí, že časové období je statické, tudíž kdokoliv z uživatelů report v budoucnu otevře, bude se mu zobrazovat toto datum, dokud nedojde k jeho změně.

Další možností je nastavení relativního časového období  po rozkliknutí nabídky Konkrétního data. Rozbalí se nám bohatá nabídka různých typů relativních časových období, které se dynamicky přepočítávají v návaznosti, jaké je aktuálně datum.

Součástí nabídky Konkrétních dat je mimo jiné rozšířené období (v nabídce jako "Rozšířené"), které nám otevírá ještě další možnost nastavení dynamiky našeho time framu v podobě odečítání či přičítání časových úseků (dny, týdny, měsíce, čtvrtletí, roky) od stanoveného počátečního a koncového data.

V rámci jednotlivých vizuálů pak máme možnost volit mezi nastavením automatického období a vlastního období.

Kontrola nad daty (Data control)

Tento typ ovládacího prvku ocení především ti, kteří mají přístup k více účtům např. Google Analytics, Google Ads pod svým Google účtem, kterým jste přihlášeni do Looker Studia. Můžete si libovolně volit mezi vašimi účty a upravovat datovou sadu dle vámi zvoleného účtu bez nutnosti měnit datový zdroj. Zároveň toto mohou využít i uživatelé, se kterými report sdílíte, a naimportovat si do reportu své vlastní data sety z účtů ke kterým mají přístup.

Aktuálně tento typ prvku můžeme využívat pro tyto datové zdroje:

  • Google Analytics (Universal Analytics and Google Analytics 4)
  • Google Ads
  • Attribution 360 (TV Attribution)
  • Google Ad Manager
  • Campaign Manager 360
  • Search Console
  • YouTube

Není kompatibilní s vizualizacemi komunity.

Ovládací prvek dimenzí (Dimension control)

Umožňuje uživatelům měnit vizuály dle vybrané dimenze v rámci ovládacího prvku bez nutnosti editování reportu. Pro efektivní užití tohoto prvku je potřeba dopředu přemýšlet o celém konceptu již při vytváření reportu, případně využít možnost seskupení a omezit grafy pro které toto slicování chceme použít. 

Dimenze, ze kterých chcete umožnit uživatelům filtrovat, nastavujete na úrovni ovládacího prvku vpravo na kartě Nastavení.

Jeden z mnoha příkladů může být například zgrupování vizuálu typu mapa a nadefinování dimenzí typu Země, Město, uživatelé se tak mohou pohybovat v různých úrovních granularity.

Pokud graf nevyužívá žádnou dimenzi zůstane nezměněn.

Zároveň po kliknutí na vybraný prvek doporučuji prozkoumat možnosti v rámci karty styl, kde můžeme upravovat vzhled vybraného konkrétního prvku.

Dále platí, že grafy můžete volně seskupovat společně s ovládacími prvky, tím si definujeme, jaké vizuály chcete ovlivňovat daným ovládacím prvkem. Více grafů můžete vybrat se stisknutou klávesou CTRL + pravý klik a vyberete možnost seskupit. Defaultně jsou ovládací prvky nastaveny tak, že ovlivňují celou stránku.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky