Ovládací prvky v Looker Studiu
V tomto článku se podíváme na to, jaké ovládací prvky (controls) můžeme v Lookeru využívat, a tím udělat náš report interaktivnější pro jeho uživatele, prostřednictvím ovládacích prvků můžete reporty slicovat a filtrovat, jak vás jenom napadne.
Jaké je nejčastější využití ovládacích prvků?
- filtrování reportu podle specifické dimenze
- nastavení časového time framu
zároveň je to způsob, jak získat od uživatele vstup a využít ho v kalkulovaných polích a konektorech, který podporují parametry jako BigQuery a komunitních konektory

Níže se podíváme na ukázky ovládacích prvků v rámci Looker Studia.
Ovládací prvek období (Date range control)
Jak už z názvu vypovídá tento prvek využijeme k nastavení specifického časového období. Defaultně Looker studio zobrazuje data za 28 dní zpětně, toto jde samozřejmě změnit.
Buď se nám nabízí možnost nastavení fixního data tzn. nastavíme si počáteční a koncové datum, v tomto případě je ale potřeba brát na vědomí, že časové období je statické, tudíž kdokoliv z uživatelů report v budoucnu otevře, bude se mu zobrazovat toto datum, dokud nedojde k jeho změně.

Další možností je nastavení relativního časového období po rozkliknutí nabídky Konkrétního data. Rozbalí se nám bohatá nabídka různých typů relativních časových období, které se dynamicky přepočítávají v návaznosti, jaké je aktuálně datum.
Součástí nabídky Konkrétních dat je mimo jiné rozšířené období (v nabídce jako "Rozšířené"), které nám otevírá ještě další možnost nastavení dynamiky našeho time framu v podobě odečítání či přičítání časových úseků (dny, týdny, měsíce, čtvrtletí, roky) od stanoveného počátečního a koncového data.
V rámci jednotlivých vizuálů pak máme možnost volit mezi nastavením automatického období a vlastního období.
Kontrola nad daty (Data control)
Tento typ ovládacího prvku ocení především ti, kteří mají přístup k více účtům např. Google Analytics, Google Ads pod svým Google účtem, kterým jste přihlášeni do Looker Studia. Můžete si libovolně volit mezi vašimi účty a upravovat datovou sadu dle vámi zvoleného účtu bez nutnosti měnit datový zdroj. Zároveň toto mohou využít i uživatelé, se kterými report sdílíte, a naimportovat si do reportu své vlastní data sety z účtů ke kterým mají přístup.
Aktuálně tento typ prvku můžeme využívat pro tyto datové zdroje:
- Google Analytics (Universal Analytics and Google Analytics 4)
- Google Ads
- Attribution 360 (TV Attribution)
- Google Ad Manager
- Campaign Manager 360
- Search Console
- YouTube
Není kompatibilní s vizualizacemi komunity.
Ovládací prvek dimenzí (Dimension control)
Umožňuje uživatelům měnit vizuály dle vybrané dimenze v rámci ovládacího prvku bez nutnosti editování reportu. Pro efektivní užití tohoto prvku je potřeba dopředu přemýšlet o celém konceptu již při vytváření reportu, případně využít možnost seskupení a omezit grafy pro které toto slicování chceme použít.
Dimenze, ze kterých chcete umožnit uživatelům filtrovat, nastavujete na úrovni ovládacího prvku vpravo na kartě Nastavení.
Jeden z mnoha příkladů může být například zgrupování vizuálu typu mapa a nadefinování dimenzí typu Země, Město, uživatelé se tak mohou pohybovat v různých úrovních granularity.
Pokud graf nevyužívá žádnou dimenzi zůstane nezměněn.
Zároveň po kliknutí na vybraný prvek doporučuji prozkoumat možnosti v rámci karty styl, kde můžeme upravovat vzhled vybraného konkrétního prvku.
Dále platí, že grafy můžete volně seskupovat společně s ovládacími prvky, tím si definujeme, jaké vizuály chcete ovlivňovat daným ovládacím prvkem. Více grafů můžete vybrat se stisknutou klávesou CTRL + pravý klik a vyberete možnost seskupit. Defaultně jsou ovládací prvky nastaveny tak, že ovlivňují celou stránku.